Thursday, January 1, 2015

Road Trip! Neljä narttua tien päällä... 16. - 23.12.2014

Sain varmaan parhaimman joululahjan ikinä, eli ystäväni Lara tuli jouluksi luoksemme Yhdysvaltoihin!!! Riemuissani olin! :D Lähes kahden vuoden kirjoittelun jälkeen pääsimme vihdoinkin tutustumaan ihan livenä! Tästä tulisi hauskaa...

Alkuun olimme Wolfin kanssa suunnitelleet moottoripyöräreissua koko porukan voimin, mutta koska Wolfi oli muutama päivä aikaisemmin hajoittanut pyöränsä, niin tämä ei onnistuisi. Halusin kuitenkin näyttää Laralle muutakin kuin Las Vegasin ja olin myös loman tarpeessa Wolfista... joten vuokrasin meidän narttujengille pienen auton ja lähdimme ajelemaan Nevadan, Arizonan ja Californian halki.

Wolfi varusti meidät hyvin kartoilla ja puhelimensa GPS:llä, mutta heti alkuun tuo GPS osoittautui täysin turhaksi ja vaikealukuiseksi, joten suunnistimme erittäin hyvin paperikarttojen ja naisen vaistomme turvin! :D

Ensimmäisenä tie vei Hoover-padon kautta vanhalle ja kuuluisalle "route 66"-tielle...

Ei käyty tuolla syömässä, mutta värit ja tyyli oli kovasti meidän mieleen.

Kaksi seuraavaa yötä vietettiin Williams, Arizonassa, josta olisi lyhyt ajomatka Grand Canyonille. Williams oli todellinen joulu-kylä! Koko kaupunki valaistu upeasti, kaduilla soi joulumusiikki ja paljon lahjaliikkeitä joka paikassa! Meillä oli hauskaa vaellella ympäri kylää.
Jouluposeeraus :) Pikkulikat eivät valitettavasti päässeet kuvaan.
Törmättiin myös Elvikseen! Oli valitettavasti jo hieman puinen...
Seuraavana aamuna herättiin kevyesti lumiseen ja sankasti sumuiseen säähän! Tämä ei meitä kuitenkaan lannistanut, vaan innoissamme suunnistimme kohti Grand Canyonia. Näkisimmepähän sen ainakin hieman erilaisena, kuin mitä yleisesti lomakuvista näkyy...
Alkuun kanjonista ei ollut oikein tietoakaan ja välillä sumu oli niin sankka, että tuntui kuin maailman laidalla olisi seisottu!
Takaisinpäin lähtiessä lumisade vihdoinkin loppui, sumu häipyi...
... ja saimme ihailla henkeä salpaavia maisemia!!!
Kaunis luminen Grand Canyon.
Kanjonin ihailun jälkeen jatkoimme seuraavana päivänä matkaamme kohti Californiaa. Flaggstaffin paikkeilla kohtasimme todella rankan lumipyryn ja oli pakko ajaa mummotyylillä, sillä meillä ei ollut mitään tietoa millaiset renkaat autossa oli! Kaikki sujui kuitenkin ongelmitta ja saimme nauttia upeista talvimaisemista hetken aikaa. Teki erittäin hyvää tällaiselle koti-ikäväiselle maailmanmatkaajalle!

Luminen Oak Creek Canyon johdatti meidät kohti Sedonaa, jossa tuli vihdoinkin melkein kesä vastaan...
Ihanan luminen Flagstaff, Arizona.
Maisemia ihailemassa Sedonan lähellä.
Upeita punaisia vuoria, Sedona, Arizona.
Sedonasta jatkoimme Blythe, Californiaan. Päivä kävi hyvin pitkäksi ja viimeiset pari tuntia jouduimme ajamaan aavikon täydellisessä pimeydessä! Hieman pelottavaa oli välillä, mutta löysimme kuitenkin perille jälleen kerran ilman GPS:ää. Hyvä me! :D
Auringonlaskun ihailua jossain Arizonan aavikolla.
Pääsin ensimmäistä kertaa ihailemaan läheltä näitä mahtavia kaktuksia!
Blythessä iltaa vietimme hummuksen ja Thelma & Louise -elokuvan parissa. Seuraavana päivänä ajoimme Joshua Tree National Parkin kautta Hollywoodiin...
Vihdoinkin kesä! Lämpöä jopa +15C auringossa ja tietenkin suomalaiset menevät täysin sekaisin...
Todellakin! Ja täällä tapahtuneen strippailun vuoksi olin parin päivän päästä flunssassa :(
Upea kaktuspuutarha, Joshua Tree National Park, California.
Pikkuisen lapsen piti taas leikkiä...
...ja vähän lisää leikkiä!
Vegaani takamus ja Joshua puu :)
Matka Los Angelesiin oli helppo, tosin ennen Hollywoodia ruuhka oli niin kova, että taisimme parin tunnin aikana matkata vain muutaman kilometrin! Edelleen löysimme hotellimme ilman turhia moderneja apuvälineitä ja pikaisen suihkun jälkeen suuntasimme kohti Walk of Famea...

Valitettavasti unohdimme katsoa HappyCow -sivusto ennen liikkeelle lähtöä, joten emme tajunneet nurkan takana olevaan vegaani-ravintolaa. Onneksi löysimme kuitenkin ihan hyvän lähi-idän herkkuja tarjoavan paikan, jossa saimme mahamme täyteen :)

Hollywood Boulevard ja ympäristö oli juuri niin kuin TV:ssä nähty! Vastaan tuli Marilynia, Elvistä, Spidermania ja erittäin sinnikäs Batman... Kadussa olevien tähtien vuoksi oli myös erittäin vaikeaa kävellä suoraan eteenpäin! Nähtiin myös yksi hyvin äänekäs mielenosoitus, joka taisi olla näitä poliisiväkivaltaisuuksia vastaan...
Kiinalaisen teatterin edestä löytyi paljon tuttuja nimiä!
Seuraavana päivänä nautimme auringosta (ja Lara vedestä) Santa Monicassa ja Venice Beachillä. Pikaisen rantaloman jälkeen hurjastelimme kuuluisalla Mulholland Drive -tiellä, patikoimme Hollywoodin kukkuloilla ja ihailimme maisemia...
Route 66 päätöspysäkki :)
Vähän aamupalaa ja maisemia.
Tämä on jokaisen filmifriikin pakko ajaa läpi!
Lara lähti heti pinkoon kun pääsi vapaaksi! Itse jouduin valitettavasti ottamaan rauhallisesti alienin ja orastavan flunssan vuoksi :(
Näkymä Runyon Canyonilta kohti Hollywood-kylttiä.
Pitkän kaupunkireissaamisen jälkeen nälkä oli suuri! Onneksi Mulholland Driven päästä löytyi todella mahtava täysin vegaaninen ravintola ja söimmekin vatsamme äärimmilleen täyteen! :)
Suosittelemme Veggie Housea kaikella lämmöllä! Hyvää ja edullista ruokaa!
Kevätrullia, Pad Thai ja jälkiruuaksi taivaallisia banaanitäytteisiä lettuja siirapin ja kookosjäätelön kera! Onnellisia oltiin! <3
Kahden Hollywood yön jälkeen piti jatkaa matkaa kohti Death Valley-aavikkoa. Matkan varrella sattui olemaan Farm Sanctuary -eläinsuojelukeskus ja tietenkin meidän piti siellä käydä! Tämä oli ehdottomasti reissumme kohokohta! Itselleni tämä oli myös ihan ensimmäinen laatuaan ja olin erittäin innoissani. Tuolla siis asustaa eläintuotannosta pelastuneita tuotantoeläimiä ja paikka järjestää vierailukierroksia joka sunnuntai opettaakseen ihmisiä tehotuotannosta yms. Suomessa vastaavanlainen on esim. Someron Tuulispää, johon aikoinamme lahjoitimme ison osan omaisuuttamme. Suosittelen käymään!!!
Olemme kaikki samanlaisia! We are all the same!
Pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni paijaamaan sikoja, ihana kokemus! Lara on jo ihan ammattilainen tässä hommassa! ;)
Niin lempeitä ja kauniita kavereita. Valitettavasti vain kokeneet kovia!
Ethän syö kavereitani!!! Please don't eat my friends!!!
Se oli energiaa kuluttava vierailu! Onneksi löydettiin Wholefoods-kaupasta herkullisia vegaanisia donitseja! :D

Todellakin!
Death Valley National Park... ja Lara pääsi vihdoinkin telttaileen aavikolle! :)
Meidän pikku rusina ei meinannut selvitä Death Valleyn rankoista nousuista... Tässä oltiin kiipeämässä Walker Pass:lle, lähes 1600 metrin korkeuteen!
Ensimmäisenä iltana saimme nauttia tästä upeasta värinäytelmästä!
Aamiaiseksi kilo herkullisia appelsiineja!
Mun karvavauvoja vaan kuvailin, kun niin nätisti aurinkoa ottavat.....
Taatelipalmuja ihmettelemässä. Fruitaristille tuli heti nälkä!
Leirintäalueen läheisyydessä oli lämmitetty uima-allas, jossa oli tosi ihana käydä yöuinnilla tähtien loisteessa...
Death Valleyssä vietimme kaksi hyvin leppoista ja aurinkoista päivää. Tämän jälkeen valitettavasti piti palata takaisin Vegasiin. Sitä ennen ihailimme matkan varrella vielä vähän lisää luonnon ihmeitä...
Ihanan kurvikas tie, mopolla olisi ollut hauskaa ajella tämä!
Artist Palette.
Pohjois-Amerikan alin kohta, 85.5 metriä merenpinnan alapuolella. Suolaista oli!
Kohtasimme myös kolme erittäin kaunista ja ihan liian kesyä kojoottia, jotka tulivat auton viereen norkoamaan ruokaa. Älä ruoki villieläimiä, jotta he pysyvät villeinä!!!

Reittimme - 2250km
Tästä tuli ainakin itselleni hyvin ikimuistoinen reissu, näin ja koin jälleen kerran paljon mukavia uusia asioita! Teki myös todella hyvää saada pitkästä aikaa oma "loma" :D Seuraavaa kertaa odotankin jo innolla...

Tässä "luontodokumentti" matkastamme. Pituutta on hurjat 40 minuuttia, mutta teinkin tämän lähinnä vain muistoksi itselleni ja Laralle! ;)

Leikkaamaton video Farm Sanctuary-vierailusta:

- Ilta

(this time the blog is in Finnish, because this was my Finnish vacation and I think it's good for you English readers to use the translate button occasionally ;) )

1 comment:

1. Beautiful snow in the canyon. http://www.washingtonpost.com/blogs/capital-weather-gang/wp/2015/01/02/new-years-snow-storm-turns-grand-canyon-into-winter-wonderland-photos/